Domo - Help Select



Macam Mana Mengetahui Dan Merawat Gastrik?



Malang tidak berbau, selepas 1 penyakit, datang pulak yg lain. 2 minggu yang lalu, terjadi MIGRAIN yg terok, skang ok la skit migrain tuw. Sekarang, datang pulak Gastrik.. Nasib ohhh nasib….

 
  Cerita nie bermula 4-5 ary lps, baru je balik dari daftar POLIMAS utk semester baru, saya mengalami diarrhoe a.k.a. cirit birit yang teruk. Pada mulanya saya menyangka ianya hanyalah sesuatu yang biasa dan akan pulih. Tetapi tekaan saya ternyata silap, HAHA. Ianya berlarutan sehingga seminggu dan terpaksa berjumpa dengan doktor, time tuw keadaan memang teruk sangat, muntah2, perut berbunyi 24 jam mcm adabendadok menari dlm perut nie dgn ciritbirit smpai kuar air je.


  Badan pulak rasa sangat2 lemah sbb DEHYDRATION. Saya ingat time tuw mmg nak mati dahAtoyh.. Rupa-rupanya cirit-birit yang saya alami berpunca daripada gastrik. Ianya berlaku apabila asid hidroklorik (pH 1~2) yang dirembes untuk mencerna makanan didalam perut kita terlalu banyak daripada kebiasaannya


  Jadi, sekiranya anda mengalami tanda-tanda seperti dibawah, anda kemungkinan menghidap gastrik dan perlu segera bertemu doktor untuk mendapatkan rawatan yang selanjutnya.

Hilang selera makan
Pedih dan sakit perut 
Cirit birit yang teruk melebihi 3 hari
Senak, rasa berangin dan tidak selesa pada kawasan perut
Perut kembung, kerap sendawa dan buang angin (kentut) selepas makan
Perut berbunyi kuat adakalanya terlalu kuat
Rasa loya seolah-olah ada makanan di tekak anda
Muntah (akibat tolakan gas daripada perut)
Berat badan susut


Ketika saya diberitahu doktor bahawa saya menghidap gastrik, saya terpinga-pinga tidak tahu apa yang perlu dilakukan kerana saya tidak tahu punca berlakunya gastrik ini dan juga cara untuk menjaga makan selepas menghidap gastrik. Mujurlah doktor banyak membantu saya

  Gastrik ini sebenarnya boleh berlaku kepada sesiapa sahaja pada bila-bila masa kerana gaya hidup kita pada masa kini yang kurang sihat. Jadi sekiranya anda baru pertama kali menghidap gastrik dan tidak tahu apa yang perlu dibuat, anda perlu elakkan:


Makanan Bercili
  Ketika menghidap gastrik, anda adalah sama sekali dilarang makan makanan yang pedas/ menggunakan cili walaupun ianya hanyalah sos cili apatah lagi sambal belacan. Bak kata doktor, apa yang dirasa di perut, tak dirasa di mulut.


Makanan Masam
  Selain makanan yang pedas, anda juga perlu berpantang daripada makan makanan yang masam seperti jeruk dan juga keju. Ya, anda tidak boleh makan pizza dan juga burger ber 'cheese'.

Kopi
  Kebiasaannya zaman belajar memang tak boleh lari daripada kopi. Jadi, elakkan minum kopi kerana ianya mengandungi kaffein yang menghakis perut anda.

Minuman Bergas & Makanan Berangin
  Elakkan minum minuman bergas dan makanan berangin kerana ianya akan membuatkan perut anda berangin
  - Gas asid hidroklorik + gas karbonat = Cirit birit/ muntah/ perut lebih sakit

Merokok
  Apa lagi perlu dikatakan, merokok banyak mendatangkan kemudaratan.( tpi masih stay hisap gak ) -_-"

   Anda digalakkan untuk melebihkan minum susu dan juga makan dalam kuantiti yang sederhana tetapi kerap kerana asid yang dihasilkan perut itu akan membuatkan anda kerap lapar daripada biasa.

  Untuk keterangan yang lebih lanjut, adalah wajar anda berjumpa dan mendapatkan nasihat daripada doktor. Biasanya apabila anda menghidap gastrik, anda perlu mengambil ubat yang diberi sekitar 2 hingga 8 minggu. Sekiranya tempoh 8 minggu itu anda masih belum pulih, mungkin anda terpaksa perlu membenarkan doktor memasukkan kamera kedalam perut anda untuk melihat suasana dalam perut anda.


Bagaimana pula nak tahu kalau anda sudah pulih daripada gastrik?
 
  Jika anda rasakan badan anda sudah kembali 'fit' dan mampu melakukan tugasan tanpa rasa sakit perut dan tiada lagi tanda-tanda di atas. Selain itu, anda juga boleh melihat pada warna najis anda. Sekiranya najis anda berwarna hitam, itu bermakna anda masih lagi belum sihat.






21 Responses so far.

  1. BLOG SOBAT UDAH ANE FOLLOW YG KE 21

    ANE TUNGGU FOLLBACK NYA

    >>http://munsypedia.blogspot.com/

  2. follow blog ane http://fagenzo.blogspot.com/ (mana janji nya)

  3. maksud ane folback http://fagenzo.blogspot.com/

  4. udah la folback.. chills bro.. cuma tk on9 jex siang tdi.. :D

  5. zai wan says:

    huh.. rupanay sakit andrea ni sama ngan saya.migrain lepas tu gastrik. ni kali kedua kuat melanda setelah 4 tahun berlalu. ok. nk kena tunggu minggu kelapan baru nk gi jumpa doktorpulak.sakit gastrik ni memang seksa bro. kena susahkan orang lain plak tu.. hu. memang mcm mengandung bak kata kengkawan zai.

  6. memang sakit klu kne gastrik. ce try aloe vera gel.aloe vera sgt baik untuk menyembuh ulser iaitu luka dalaman. Alhamdulillah sekarang dah ok. boleh hubungi saya 0122607855. sy akan membantu anda!

  7. Mars Lina says:

    kalau nak bersin ade rasa sakit x? dan kalau nak batuk pon akan sakit pada pinggang.. , itu antra gastrik juga ke?

  8. السلام عليكم...
    Saudara saudari yg dirahmati Allah sekalian...sya tumpang rsa simpati dengan msalah yg dihadapi tuan puan yg menghidapi penyakit gastrik krn sya telah mengalami penyakit tersebut dua tahun lps...penyakit gastrik jika tidak dirawat akn menyebabkan komplikasi yg lain spt ulser dan kanser usus...pelbagai penawar yg dicari tp xberkesan dan hya bertahan sekejap...sehigga saya diperkenalkan satu produk yg sgt mujarab olh seorg doktor homopati dan produk ni berasaskn pemakanan sunnah spt madu, myk zaitun,habbatu sauda n sps menggunakannya 3 bln lps gatrik yg saya alami dua thn lps hilang dgn izin Allah swt Alhamdulilah...sesiapa yg ingin berkongsi ttg produk dan ingin mencuba blh whatapp kpd saya ckg lan 0148111556,,,

  9. MARIA AWI says:

    anda ada masalah gastrik??
    Jom baca punca gastrik dan penyelesaiannya di sini

    http://tinyurl.com/owggo93

  10. Cik Rina says:

    Good sharing!
    Jemput ke blog saya untuk info meredakan GASTRIK secara sihat dengan supplement. Thanks in advance!

    http://cikbellarina.blogspot.com/2014/01/greetings-how-was-your-weekend-my.html

  11. Nice sharing

    jemput ke blog saya juga. thanks in advance

    http://rehanswardrobe.blogspot.com/

  12. gastrik ni bahaya jugak kalau di biarkan berlarutan.

    Penawar Gastrik

  13. badan tough tapi kena gastrik.. sado adoi ai.. Mungkin dia tak tau ada testimoni pesakit gastrik bertahun-tahun menderita tapi lepas makan ni terus ok. tak sakit gastrik lagi dah. Works like magic bak kata steve jobs.

  14. Unknown says:
    This comment has been removed by the author.
  15. Nik Azi says:

    Trime kasih bebanyak la pada safzxteria.blogspot ni....info yg berguna..semua ciri2 sakit diatas ada pada saya...n lepas check at klinik mmg sah ada gastrik...tapi kenapa makanan yg kita makan takleh hadam,padahal asid hidroklorik yg dihasilkan melebihi dari paras normal,,buktinya apabila saya muntah,makanan yg saya mkn hari semalam keluar balik,,aikk,,cmne lak jadi gitu..ada kekeliruan at ctu

  16. Nik Azi says:

    Trime kasih bebanyak la pada safzxteria.blogspot ni....info yg berguna..semua ciri2 sakit diatas ada pada saya...n lepas check at klinik mmg sah ada gastrik...tapi kenapa makanan yg kita makan takleh hadam,padahal asid hidroklorik yg dihasilkan melebihi dari paras normal,,buktinya apabila saya muntah,makanan yg saya mkn hari semalam keluar balik,,aikk,,cmne lak jadi gitu..ada kekeliruan at ctu

  17. Olie says:

    saya pu alami simthop yg sama sekarang
    3 hari dah cirit birit ni

  18. Olie says:

    saya pu alami simthop yg sama sekarang
    3 hari dah cirit birit ni

Leave a Reply

.:[]My OH My[]:.

[]Kingdoms[]Advertisements[]